Certifikace Breeam In Use „Outstanding“ pro Logistické centrum Lidl v Buštěhradě.

V první části hod­notícího pro­ce­su získala budo­va známku “Excel­lent”, díky čemuž spadá do horních 10 % hod­no­cených budov. V druhé části hod­no­cení BREEAM dosáh­la budo­va LC Buštěhradu dokonce nejvyššího stup­ně “Out­stand­ing”, což odpovídá 1 % nejlepších budov a před­stavu­je tak zcela výjimečný výsledek i v mez­inárod­ním srovnání.

A čím je logi­stické cen­trum v Buštěhradě tak výjimečné? Dešťová voda ze střechy odtéká do nádrží a násled­ně slouží ke spla­chování toalet a zalévání zeleně. Roční úspo­ra dosáhne téměř 1 800 m³ vody. S takovým množstvím pit­né vody by člověk s průměrnou spotře­bou vydržel 55 let. Odpad­ní tep­lo vznika­jící při chlazení pak slouží pro ohřev užitkové vody a vody do pod­la­hového topení, čímž se pokry­je až 50 % celkové spotře­by tepel­né energie. Úspo­ra tepla díky využití odpad­ního tepla z chlazení dosahu­je cca 4750 GJ za rok, což je množství tepla, s kterým by průměrná domác­nost vydržela 163 let. V letošním roce se pak počítá s insta­lací foto­voltaické elek­trárny, která vyrobí až 870 MWh za rok, což odpovídá roční spotře­bě elek­třiny 260 domác­nos­tí. Tak­to vyrobená elek­tři­na tak pokry­je 15 % celkové spotře­by elek­trické energie a tím přis­pě­je ke snížení uhlíkové stopy až o 685 tun CO₂. Tolik emisí pro před­stavu vypro­duku­je průměrný auto­mo­bil, když 143x objede zeměk­ouli. Ke sví­cení je pak využi­to úsporné LED osvětlení s inteligent­ním řízením, které fun­gu­je dle využití pros­toru, potřeb uži­vatelů a podle inten­z­i­ty den­ního svět­la, tím min­i­mal­izu­je spotře­bu energie.

Cer­ti­fikace BREEAM dbá nejen na plnění kritérií u hod­no­cené budovy, ale rovněž na její bezprostřed­ní okolí. V pří­padě LC Buštěhrad byly tudíž hod­no­ce­ny i venkovní pros­to­ry, kde jsou umístěny různé prvky pro pod­poru bio­di­verz­i­ty jako např. ptačí bud­ky, broukoviště a včelíny. Společnost Lidl dále zřídi­la i novou auto­busovou linku pro své zaměst­nance, aby doš­lo k min­i­mal­izaci indi­viduál­ní dopravy a snížení zátěže živ­ot­ního prostředí.

Scroll to Top